המסלול המקוצר החדש לקבלת "הפטור הנוסף" על הפנסיה – למי הוא נועד ? (טפסים 161ח' ו-161י')
בנובמבר 2019 פרסמה רשות המסים חוזר בדבר הנחיות לעניין "הפטור הנוסף" החל על "קצבה מזכה" (סעיף 9א(ב) לפקודת מס הכנסה).
החוזר מציע מסלול מקוצר ופשוט לקבלת פטור מס של כ 2,075 שקל בחודש מהכנסה מפנסיה, בהגעה לגיל פרישה שאינו כרוך בפניה למס הכנסה ("הפטור הנוסף").
זאת, בשונה מהמסלול הרגיל לקבלת אישור לפטור מס מהפנסיה - "קיבוע זכויות" (טופס 161ד), המחייב תהליך מורכב יותר, אשר כולל פניה למס הכנסה בצרוף מסמכים של מקומות עבודה קודמים.
המסלול הרגיל (161ד) יכול להקנות הטבות מס גדולות משמעותית (פטור עד כ 5,375 שקל בחודש), ההפרש יכול להסתכם בתשלום מס עודף גבוה במצטבר (בהנחה של 35% מס שולי ו 20 שנות גמלה - עודף מס של עד 280 אלף שקל במצטבר) .
חלק מחברות הביטוח וקרנות הפנסיה שולחות חוזרים הקוראים לחתום על טפסי המסלול המקוצר החדש . מומלץ, בטרם החתימה, לבדוק מה המסלול העדיף ומה ההטבות המגיעות לכם באמצעות ייעוץ אישי מקצועי.
במרבית המקרים, עדיפה הפנייה למס הכנסה בבקשת קיבוע זכויות - טופס 161ד, על פני חתימה ישירה על טפסי המסלול המקוצר ושליחתם לקרן הפנסיה/חברת הביטוח.
רקע
גמלאים המקבלים פנסיה זכאים לשיעור מסוים של פטור ממס עפ"י תחשיב ("נוסחת הקיזוז"), שיעור "הפטור הכולל" המקסימלי עומד החל מ 2025 על 57% מתקרת הקצבה המזכה (9430 שקל לחודש, ב 2024 -2027) הוא מורכב למעשה משני סוגי פטור: "הפטור הבסיסי" (35%) ו"הפטור הנוסף" (22%).
עד לשנת 2011 (כולל) ניתן פטור ממס בשיעור מרבי של 35% מסכום הקצבה המזכה .
ב-2012 נעשתה רפורמה גדולה במיסוי פרישה וחוקק תיקון מס 190, במסגרתו שונתה שיטת התחשיב לקבלת פטור המס ונקבע שיוגדל הדרגתית במהלך 2012-2025.
שיעור הפטור מורכב משני רבדים: האחד, שיעור מרבי של 35% "מתקרת הקצבה המזכה" (להלן: "הפטור הבסיסי") והשני , שיעור פטור נוסף שמוגדל באופן הדרגתי (להלן: "הפטור הנוסף"), וזאת על פי הפירוט הבא:
שנות המס שעור הפטור שעור הפטור הכולל
הנוסף (בסיסי ונוסף)
2012-2015 8.5% 43.5%
2016-2019 14% 49%
2020-2024 17% 52%
2025 22% 57%
2026 22.5% 57.5%
2027 27.5% 62.5%
2028 ואילך 32% 67%
בפועל הסתבר שגמלאים רבים אינם פונים ואינם מנצלים את הטבות המס בפרישה המגיעות להם כלל!
לכן, יזמה מחלקת קופות הגמל במס הכנסה את המסלול המקוצר המאפשר לקופות הפנסיה וחברות הביטוח (בתכניות ביטוח מנהלים), לנכות ולהשתמש בפטור מס חלקי, שסכומו הוא לפי אחוז "הפטור הנוסף". בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים.
לקריאת חוזר מס הכנסה מ 11/2019 בנדון, לחצו - סעיף א9 (ב) לפקודת מס הכנסה - הנחיות לעניין " הפטור הנוסף"
החוזר הזה פורסם כחלק מהמענה לתביעה הייצוגית מ 18.3.2018 של שבתאי ש. נגד רשות המיסים. פס"ד בגינה ניתן ב 27.4.2022 ע"י השופט אבי גורמן ונקבע בו שרשות המיסים מחויבת הייתה לתת את הפטור הנוסף, ללא צורך לקבל קודם פניה יזומה של הגמלאי, בנוסף סוכם שרשות המסים תשלח תזכורות ב 2022 למי מבין 10,000 הגמלאים שאותרו וקיבלו הודעות במהלך 2021 בדבר זכאותם לפטור וטרם טיפלו בדבר.
דוגמה למכתב מס הכנסה המודיע בדבר הזכאות לפטור הנוסף (נשלח ב-2.11.21)
ב 9.11.2022 שלחה רשות המסים תזכורת נוספת בדבר הכדאיות לנצל את "הפטור הנוסף" ולהגיש דוח החזר מס ל 2016 לפני 31.12.2022, והתעלמה מהזכאות לפטור בקיבוע זכויות וחבל (נוסח הפניה מצורף).
מהו המסלול המקוצר ?
המסלול המקוצר הוא אפיק לקבלת "הפטור הנוסף" על הפנסיה, ישירות מקרן הפנסיה/ביטוח מנהלים (ללא צורך בפניה וקבלת אישור ממס הכנסה) – שיעורו עומד כאמור על 17% מסכום תקרת הקצבה המזכה, שהם כ-1,603 ₪ בחודש (ב-2024).
הוא ניתן למקבלי פנסיה אחת בלבד שמעוניינים לקבל פטור רק על הפנסיה זו בלבד, ואינם מתכוונים בעתיד, להוון בפטור מס כספי קופת גמל תגמולים קצבתית.
הפטור ניתן באמצעות הגשת אחד משני טפסים הבאים לקופה המשלמת להם את הפנסיה, למי שעומד בתנאי המסלול (*):
טופס 161י – נועד למי שהגיע לגיל פרישה (62 לנשים, 67 לגברים) לפני ה-1 בינואר 2012. על פורשים אלו לא חל תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, אלא הוראות החוק שקדם לו.
טופס 161ח – נועד למי שהגיע לגיל פרישה ( 62 נשים, 67 דברים) אחרי ה-1 בינואר 2012. על פורשים אלו חלות ההוראות של תיקון 190.
ההנחה בבסיסו היא שהמבקש ניצל בעבר במשיכת פיצויים פטורים ממס את מלוא זכאותו ל"פטור הבסיסי" !
במסלול הרגיל זכאי/ת הפורש/ת ל"פטור כולל" על שני רכיביו ("פטור הבסיסי" ו"פטור נוסף") של עד 57% מתקרת הקצבה המזכה- עד 5,375 ₪ פטור ממס מהפנסיה בחודש .
לשם קבלת הפטור הכולל יש לבצע "קיבוע זכויות" – להגיש טופס 161ד למס הכנסה בצרוף מסמכים רלוונטים.
"הפטור הכולל" אמור לגדול החל משנת 2025 ל- 67%, ובעת מילוי 161ד ישנן 3 אפשרויות לבחירת הייעוד של הגידול בפטור:
-
לשם הגדלת פטור המס העתידי על ההכנסה מהפנסיה [בדומה למסלול המקוצר]
-
לשם לקבלת פטור ממס על הסכום המהוון של תגמולים קצבתיים
-
צרוף של 1+2.
מכאן שמי שבוחר את המסלול המקוצר מוותר למעשה הן על הפטור הבסיסי של 35%, והן על האפשרות לבקש פטור ממס על היוון קצבה (כולל היוון בפטור של קופות גמל תגמולים קצבתיות אחרות שבבעלותו).
תנאי הזכאות למסלול המקוצר
-
הגעה לגיל פרישה (67 גברים, 62 נשים), קבלת פנסיה אחת בלבד, ממשלם יחיד (תנאי חובה).
-
מתן הצהרה חד פעמית של מקבל הפנסיה (הנישום) למשלם הפנסיה, באמצעות טופס 161ח או 161י (לפי העניין) המאשרת:
-
לא הוגשה בעבר לפקיד שומה בקשה לקבוע זכויות (טופס 161ד). [161ח]
-
לא נמשכו סכומים מקופת גמל או ממעסיק בדרך של היוון קצבה בפטור ממס (החל מ 1.1.2012).
-
לא נתקבל אישור ממס הכנסה לעניין שעור ניכוי מס מהפנסיה.
-
התחייבות לא למשוך בעתיד סכומים בדרך של היוון קצבה בפטור ממס, והסכמה שבתום 90 יום מקבלת הפטור הראשוני במסגרת מסלול זה –לא ניתן יהיה לשנות החלטה זו. [161ח]
-
הגדלות בעתיד בשיעור הפטור– ישמשו אך ורק לצורך הגדלת פטור המס על הפנסיה (הקצבה המזכה). [161ח]
-
מידי שנה צריך כל מקבל/ת פנסיה להצהיר לגוף המשלם שבשנה הקרובה לא תהיה לו/ה הכנסה מפנסיה נוספת המשולמת ע"י גוף אחר (הכנסות ממקורות אחרים מותרות).
אולם;
-
מי שמקבל יותר מפנסיה אחת ומעדיף לבקש כעת רק את "הפטור הנוסף" (ה 17%) - יכול להגיש לפקיד שומה את טופס 161מ. הוא עדיין יוכל בעתיד לבקש פטור ממס בקיבוע זכויות (טופס 161ד), אבל לא יוכל לבקש להוון ב 161ד העתידי (מתאים, מטעמי פשטות; למי שלא זכאי לפטור מעבר ל 17% או למי שאין לו מסמכים, או לחלק מאלו שממשיכים לעבוד כיום ולא יכולים לאמוד את סכום השלמת הפיצויים בעתיד, וכו).
מה יתרונותיו של המסלול המקוצר?
למסלול המקוצר יתרונות ברורים בכל הנוגע לזמן, לפשטות ולהתעסקות:
-
פשטות: נדרש מילוי של הצהרה לקופה המשלמת את הפנסיה, בלבד.
-
זמן: ניתן להפעיל אותו בצורה מידית, אין צורך לגשת למס הכנסה + חיסכון בזמן ההמתנה לקבלת האישורים.
-
התעסקות: הוא חוסך את ההתלבטויות שבמילוי טופס 161ד. אין צורך לאסוף אסמכתאות על המיסוי בעזיבת מקומות עבודה קודמים או על קופות תגמולים, אין צורך לבחון את שלמותם ומשמעותם של המסמכים, אין צורך לבדוק את אישורי מס הכנסה המתקבלים וכו'.
למי כדאי לבחור במסלול המקוצר, ומתי?
הוא משתלם כאשר:
# נמשכו מקסימום הפיצויים בפטור ממס (הרלוונטיים):
פטור המס על פיצויים הוא עד 13,750 שקל לכל שנת וותק (בשנת 2024). אם נמשכו מקסימום הפיצויים בפטור ( תקרת פטור פיצויים *32 שנה ומעלה) התוצאה היא ניצול מלוא הפטור הבסיסי, ולכן ממילא ניתן לקבל רק את "הפטור הנוסף" (22%מינואר 2025) במסלול המקוצר ובמסלול הרגיל.
הערה- משיכת פיצויים במועד הקודם ל 15שנות העבודה (כשכיר) האחרונות לא תיכלל בחישוב ניצול הפטור הבסיסי.
וגם:
# ויתור על האפשרות לבצע היוון תגמולים בפטור בעתיד:
כלומר, כוונת הפורש/ת היא לנצל את הפטור ממס בפרישה רק על הפנסיה היחידה שלו/ה – ולא לתכנן להשתמש בחלק מהפטור לשם היוון קופות גמל לתגמולים בפטור ממס
כמו כן, אם הגעתם לגיל פרישה והכנסתכם החודשית מפנסיה נמוכה מכ- 8,500 שקל לנשים או מכ- 7,550 שקל לגברים, ניתן לבחור במסלול המקוצר - היות שלא תשלמו מס הכנסה (כתוצאה של הצרוף של הפטור בגין נקודות זיכוי ו"הפטור הנוסף"), והכל בהנחה שאין לכם הכנסה אחרת החייבת במס ואין לכם ולא צפויות בעתיד הפקדות בקופות גמל בתכנית לפי 190 (דהיינו אין צורך בהיוון).
מה עוד להביא בחשבון:
-
האם מנוכה מס מפנסיה ומה שעור המס השולי?
-
בהורשה - סכומי התגמולים פטורים ממס, ולכן ניתן לתכנן ולייעד את סכומי התגמולים למתן ליורשים, דבר המייתר את הצורך בבחינה האם כדאי להוון סכומים בקופות תגמולים קצבתיות.
-
נוסף על כך, ניתן להוון כהכנסה חייבת במס את הסכומים בקופות התגמולים הקצבתיות החייבות במס ולפרוס את ההכנסה על פני 6 שנים עד גיל 70, על פני 5 שנים עד 74 וכו (יחס של שנת פריסה לכל 4 שנות גיל).
-
משיכה בהיוון שלא כדין תחויב ב- 35% או במס שולי כגבוה מהשנים.
-
בעת הבחינה האם לתכנן להוון, יש לשקול גם ניצול אפשרי של גידול ב"פטור הנוסף" ב2027 ואילך.
-
כדי שניתן יהיה להוון בפטור ממס כספים קצבתים, יש צורך בפנסיה מזערית של כ-5,183 שקל לחודש.
למי לא כדאי לבחור במסלול המקוצר?
-
מי שלא משך את מקסימום הפיצויים בפטור, יכול לקבל פטור מס גדול יותר במסלול הרגיל, היות שיקבל חלק מהפטור הבסיסי (גם אחרי קיזוז הפיצויים הפטורים).
-
מי שהגיע לגיל פרישה בשנים קודמות וקיבל פנסיה בעבר, זכאי לקיבוע מס רטרואקטיבית (לרוב ניתן יהיה לקבל כתוצאה של הקיבוע החזרי מס בגין שנים קודמות - עד 6 שנים אחורה) . [המסלול המקוצר מקנה פטור משנת החתימה על הטופס ואילך]
-
מי שירצה לנצל חלק מסל פטור המס בפרישה לטובת פטור על היוון קופות גמל קצבתיות - בין מידית ובין על ידי שריון לניצול עתידי. נכון ל-2024, עומד סל הפטור ממס על 883 אלף ₪ (לכל החיים), ובינואר 2025 הוא צפוי לגדול שוב.
-
מקבלי פנסיה נמוכה שאינם חייבים במס בגינה בשל נקודות זיכוי, יכולים לקבל במסגרת המסלול הרגיל (טופס 161 ד) פטור גבוה מסכום הפנסיה. אם לבן/בת הזוג יש הכנסה חייבת במס, ניתן לקבל נקודת זיכוי נוספת בחישוב משותף. נכון ל-2024, מדובר על חסכון במס של כ 2900 ₪.
-
באם הפנסיה עצמה נמוכה ולא חייבת במס אבל בנוסף ישנן הכנסות אחרות במהלך השנה כגון הכנסות מניירות ערך שניכוי במקור בבנק עליהן הוא 25%. במקרים כאלו ניתן לקבל החזר מס שנתי היות וחל על הכנסות האלו מס שולי שהוא נמוך מ 25% ( מגיל 60) ולעיתים אף ניתן לקבל בגינן את החלק מנקודות הזיכוי שאינו מנוצל - במקרים כאלו עדיף להקטין את הכנסה החייבת מקצבה באמצעות קבלת פטור גבוה יותר בקיבוע זכויות.
-
למי שלא עומד בתנאי המסלול המקוצר ...
למה כדאי לשים לב?
-
המסלול המקוצר מתאים, כאמור, רק לחלק מהנישומים ויש לבחון היטב את הכדאיות שלו והאם אתם עומדים בתנאיו.
-
הידיעה שהגמלאי מקבל מספר פנסיות היא נחלת הגמלאי. ייתכן שתקבלו ממשלמי הפנסיה בקשה שאינה רלוונטית לחתימה על טפסים אלו.
-
חלק מחברות הביטוח מיידעים בחוזר לגבי טופס 101 בדבר האפשרות לקבלת 22% "הפטור הנוסף" דרכם, בלי לאזכר את האפשרות העדיפה לרוב לבצע קיבוע זכויות ( טופס 161ד)...
מושגים:
-
קצבה מזכה היא קצבה שנובעת מתשלומי המעסיק (פנסיה תקציבית) או מתשלומים מקופת גמל (קרן פנסיה או ביטוח מנהלים (היא אינה כוללת קצבה מוכרת ולא קיצבת שאירים, וכמובן שאינה כוללת קצבאות מביטוח הלאומי)
-
תקרת קצבה מזכה – סכום חודשי שנקבע בפקודת מס הכנסה ומשמש לחישובי פטור ממס של חלק "מהקצבה המזכה"
-
היוון – סכום חד פעמי שהינו הערך נוכחי של תשלומים תקופתיים בעתיד, לעניינו היינו הסכום החד פעמי שניתן לקבלו תמורת ויתור על קבלת פנסיות בעתיד, בתכניות ביטוח מנהלים המשלמות קצבה, וקופות גמל לתגמולים המשלמים קצבה, הערך המהוון הוא הערך של הקופה כולל הרווחים שנצטברו לאותו יום. בקופות פנסיה המאפשרות היוון של 25%, ההיוון הוא הערך הנוכחי של תקבולי הפנסיה החודשיות לפי נוסחה המפורטת בתקנון הקרן.
לסיכום, הזהירות מתבקשת:
לפני בחירה במסלול, כדאי בכל מקרה להתייעץ ולהשוות בין המסלול הרגיל למסלול המקוצר עם מומחה, היות ו-90 יום לאחר שנבחר המסלול המקוצר לא ניתן יהיה להוון קצבה בעתיד בפטור ממס . הייעוץ גם יכול לעזור לכם בתכנון ובניתוח והשוואת תוצאות ניצול הפטור ממס בשני המסלולים, לבצע אופטימיזציה בניצול הפטור ולחסוך עשרות אלפי שקלים.
מתלבטים? התקשרו להתייעצות ל 052-6132210 !
שיחת יעוץ קצרה, ללא התחייבות, יכולה לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים ולמנוע עגמת נפש בהמשך!
מאמר זה מובא לידע כללי ואינו תחליף לייעוץ
©כל הזכויות שמורות. אין: להעתיק, לתרגם, להפיץ, לעשות שימוש עסקי או מסחרי כלשהו, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל תוכן מהאתר בלא קבלת הסכמה בכתב של רו"ח מייקל ברגר.