טופס 161 החדש - תהליך ודגשים
החל מ 1.1.2024 חלה חובה להשתמש ב טופס 161 החדש שמחליף ומאחד את טופס 161 וטופס 161א ומותאם לשינויים בחקיקה משנת 2000 ואילך.
בנוסף, הרשות פרסמה "מדריך פרישה מעבודה" - דברי הסבר לעובדים כיצד למלא את חלק ב' בטופס החדש + "הנחיות למעסיקים" לגבי הדיווח בטופס 161 החדש ובחוזר טופס 161 עדכון ודגשים נוספים למעסיקים (הבהרות) מ28.6.2023.
העובד הוא זה שמעביר את טופס ה161 הסופי לקופות ולא המעביד!
בטופס מדווחים את כל התשלומים הנובעים מהפרישה ("מענקי הפרישה"); ערך הפיצויים למס בקופות, השלמות פיצויים, מענק הסתגלות, פדיון ימי מחלה, מענק שנים עודפות, פיצוי בגין אי הודעה מוקדמת וכו (להבדיל, פדיון ימי חופשה ותשלום עבור אי תחרות, אינם מענקי פרישה).
בעת מילוי חלק ב' בטופס 161 חדש - עומדת בפני העובד/ת בחירה בין חמש אפשרויות:
1. התחשבנות מידית - לבקש למשוך את מענקי פרישה (פיצויים) בפטור ממס [עד ל 13,750 שקל לשנת ותק] או לחליפין לבקש שהם יהיו חייבים במס + האם לבקש פריסת מס על היתרה החייבת במס [אחורה או קדימה].
2. לדחות את התחשבנות המס ולבקש רצף קצבה [הכוונה, ליעד את המענק לקבלת פנסיה בעתיד]
3. לדחות את ההתחשבנות ולבקש רצף פיצויים (במידה וחלק ממענקי הפרישה כולל סכום חד פעמי המשולם ע"י המעביד - נדרש להפקיד אותו בקופת גמל ייעודית) [המטרה, ליעד את המענק למשיכה חד פעמית בעתיד ולשלם עליו מס לפי שיעורו בעתיד]
4. לבחור שילוב של אפשרויות 1+2 [משיכת פיצוים מידית + רצף קצבה]
5. לבחור שילוב אפשרויות 2+3 [ רצף קצבה + רצף פיצויים, ללא משיכת פיצויים מידית].
תהליך מילוי הטופס ודיווחו;
1. המעביד מקבל טפסים מכינים ל161 - פרוט יתרות ליום העזיבה, מהקופות (שבהן מופקדים כספי הפיצויים, וכוללות קרנות פסיה, ביטוחי מנהלים וקופות רגילות אחרות) וממלא את חלק א בטופס (המקביל לטופס 161 הקודם) ונותן אותו לעובד העוזב. לחליפין למעביד ישנה אפשרות לדווח דיגיטלית באמצעות המערכת המקוונת החדשה (ראו הסבר למטה).
2. העובד ממלא את בקשותיו בחלק ב' בטופס (המקביל לטופס 161א) ומציין האם ברצונו לקבל חלק מהמענק בפטור ממס, בחיוב במס או ליעד את הסכומים בקופות לרצף קצבה או רצף פיצויים. לאחר מתן הוראותיו, מחזיר העובד את חלק ב חתום למעביד.
בעת מסירת הטופס, אסור למעביד לדרוש מהעובד למלא ולחתום על חלק ב' מיד.
בחוזר העדכון למעסיקים מצוין שפרק הזמן הרצוי שבין מועד העברת חלק א' של הטופס לעובד לבין מילוי חלק ג' הוא כעבור 10 ימים וזאת בהתחשב בדין, בחוק הגנת השכר סעיף 20 ובפסיקה בנידון במהלכם יתאפשר לעובד להתייעץ ולקבל החלטות לגבי בחירותיו (מילוי החלק).
3. בהמשך, המעביד ממלא בהתאם לנסיבות את חלק ג' בטופס (הכולל חישוב המס לניכוי ולעיתים הנחיות ישירות לקופות). המעביד מחויב למלא חלק זה גם אם העובד לא החזיר לו את חלק ב' .
בסיום התהליך המעביד; מצהיר, חותם, שולח את הטופס לפקיד השומה (כיום, בדאר רשום או במסירה אישית...) ונותן העתק לעובד.
במקרים בהם ניתנו על ידי המעסיק הנחיות לקופות הגמל, באחריות העובד למסור את הטופס לקופות.
4. בהנחיות למעסיק נאמר שרק במקרים בהם לא מתקיימים תנאים המפורטים בטופס, על המעסיק להפנות את העובד לפקיד השומה לשם קבלת הנחיות ביחס לסכומים המדווחים בטופס.
במקרים אלו במידה ומעביד משלם מענקים לפני קבלת אישור פקיד השומה עליו לנכות לפי מס שולי, ללא מתן פטור (בעבר - 47%).
בהמשך, העובד (או מייצגו) פונה לפקיד שומה בבקשות, פקיד שומה בודק ונותן אישורים לעובד והעובד מעביר העתק של אישורי מ"ה לקופות לביצוע.
5. לבסוף, הקופות פועלות בהתאם להנחיות שבטופס 161 שהמעביד שלח או לאישורי פקיד השומה.
6. כחודשיים אחרי שהטופס המלא הועבר לקופות, מומלץ לבדוק שהוראות טופלו נכון בקופות. ניתן לבדוק זאת באמצעות בקשת עדכון יתרות מהמסלקה הפנסיונית ובחינת הייחוס המוצג ב "דוח יתרות כספי פיצויים לצרכי מס הכנסה" .
ב 7.1.2024 נפתחה לדיווחים מערכת מקוונת לדיווח על עזיבת מקום העבודה (לאחר השלמת השלב הראשון בפיתוח)
-
המערכת מאפשרת למעסיקים שנרשמו, לדווח באופן מקוון לרשות המסים את חלק א' בטופס 161 (ע"י דיווח ישירות במערכת או טעינת קובץ ממערכת השכר), ובעשותו כך הוא "ימלא את חלקו בדיווח".
-
לינק למערכת: https://www.gov.il/he/service/system-reporting-job-departures
-
העובד יקבל מסרון או דוא"ל מרשות המסים ויתבקש להיכנס למערכת לצפות בנתונים עליהם דיווח המעסיק ולקבל את החלטותיו ביחס לסכומים שהועמדו לרשותו אגב פרישתו.
-
בחירותיו של העובד יקלטו ישירות במערכת רשות המסים.
-
המערכת בגרסתה הראשונה מאפשרת לעובד בחירה בייעוד כספים לקצבה בלבד והאישורים במקרה כזה יופקו באופן מידי! - לגבי בחירות אחרות (כמו משיכה) הן יועברו באמצעות המייצג (במערכת המייצגים) או בפניה מקוונת למשרד השומה הרלוונטי באמצעות מערכת הפניות לציבור (מפ"ל). בעתיד יטופלו גם פניות אלו במערכת עצמה.
-
בסיום התהליך יישלחו לעובד ולמעסיק הודעות כי האישורים זמינים במערכת.
-
יודגש כי באחריות העובד להעביר את האישורים שהונפקו ע"י פקיד השומה למעסיק ולקופות הגמל. בשלב זה, האישורים אינם מועברים ישירות לגופים המשלמים (להוציא גופים ציבוריים מקורבים כגון קופות הפנסיה הוותיקות ו"מופת").
-
מעסיקים שמשתמשים במערכת המקוונת החדשה לא צריכים לטפל בחלק ב' ובחלק ג' של הטופס החדש!
הערות
-
בעזיבות שבהם העובד מקבל תשלומים חד פעמים; קופות הוניות, פדיון ימי מחלה, השלמות פיצויים (מעבר ליתרות בקופות), חלף הודעה מוקדמת, קמ"פ, ומענקים מיוחדים מהמעביד (שכיח בהייטק) - מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי ( הכולל, הסבר אפשרויות הבחירה בטופס 161 החדש ומשמעותם, מילוי טכני של חלק ב', בדיקה טכנית של המילוי ע"י המעביד, וכו).
-
במקרים נפוצים בהם המעביד רק משחרר את הקופות הקצבתיות בעזיבה, העובד רשאי לא למלא את חלק ב', וקופות הגמל מונחות לייחס את הכספים לצרכי מס ב"רצף קצבה אוטומטי" [לפי סעיף 9 (7א)(ז1) ]. לרוב מדובר בעובדים שהחלו לעבוד מ 1.1.2008 ואילך.
-
בעבר העובד יכל לפנות בתוך שנה מיום העזיבה ולבקש לשנות את בחירותיו בטופס 161א ("בסמוך לעזיבה"). סביר שגם כעת הרשות תאפשר לשנות את הבחירות בחלק ב' במהלך שנה, מבלי שהדבר יהווה אירוע של חזרה מרצף קצבה או מרצף פיצויים. צריך לזכור שבמועד העזיבה ישנה אי ודאות לחלק מהעובדים, מתי והאם ימצאו מקום עבודה חלופי / האם ירצו לפתוח עסק ומה יהיו הכנסות בשנים הראשונות וכו.
-
במקרים חריגים, ימולא חלק ב, בנפרד ע"י העובד (או ימולא טופס 161א) והעובד יפנה למשרד פקיד שומה; לדוגמה בעת בקשת פטור ממס מפקיד השומה בשל מענקי שנים עודפות שמשולמים ע"י הקופות הפנסיה הוותיקות (בסמוך למועד עזיבת עבודה של פורשים לגמלאות).
-
במקרים של קבלת "מענקי פרישה מיוחדים" מהמעביד ובחירה להפקידם בקופת גמל "ברצף פיצויים" (הסבר בהמשך), יש צורך, כמקודם בפניה לקבלת האישורים מהחטיבה המקצועית ברשות המסים (ולא בפניה הרגילה למשרדי פקיד השומה).
-
בעת החלטה על סיום רצף פיצויים מעביד קודם, והגשת בקשות בגינו - יש צורך ליידע את המעביד הנוכחי בדבר ההחלטה - ומעביד יציין בחלק ג שהוא מפנה את העובד לפקיד שומה.
-
מנובמבר 2023 מוצגים ב"אזור האישי רשות המסים" אישורי פקיד שומה שניתנו בשנים האחרונות, אולם עדיין בעת סיום רצף פיצויים ובקשה לפטור בקיבוע , הרשות מבקשת העתקי 61 מקורים ולכן חובה לשמור העתקים של כל טופסי 161 ואישורי מס הכנסה בגינם עד להגשת בקשה לפטור ב"קיבוע זכויות". הכלל ברשות הוא שבהעדר מסמכים - מה שלא הוכח זו בעיה שלך ולא יינתנו הקלות מס.
-
מומלץ למי שמקבל פנסיה וממשיך לעבוד באותו מקום עבודה - לשמור דוח שיציין את סכום הפיצויים ששימש למתן הפנסיה (ימנע צורך בשחזור הסכום בעתיד בעת עזיבת מקום העבודה - כנתון ל 161) [ שכיח בקרנות הפנסיה הוותיקות].
-
לגבי עזיבות לפני ה 31.12.2023 טפסים 161 "ישן" ו 161א - ממשיכים להיות בשימוש בעת הצורך בעדכונים לטפסים ישנים שהוכנו בעבר.
-
השלמות פיצויים ידווחו ע"י המעביד בפסקה א.9 בקוד 6 (ראו גם הערה 13 בדברי ההסבר שבטופס, וחוזר 4/2019). במידה והשלמת הפיצויים מופקדת בקופה בעת העזיבה, יש להפקידה לפני הוצאת טופס ה161.
-
בנוסף לדיווח על "משכורת חודשית אחרונה" (סה"כ ברוטו למעט שווי רכב והחזר הוצאות, משמשת לחישוב המענק הפטור, לפי 13,310 לשנת ותק) ולדיוות על "משכורת חבות לפיצויים" - לפי חוק פיצויי פיטורים (משמשת לחישוב תקרת רצף פיצוים) נוספה בקשה לדווח "משכורת מבוטחת אחרונה" (הסכום שעליו מפקידים הן לפיצויים והן לפחות ל5% גמל - שדה 244 בטופס 106) - לפעמים יש הבדל בין שני האחרונים; לדוגמה לגבי בעלי שליטה המוגבלים בגובה השכר המותר כהוצאה בחברה ולכן לעיתים "השכר לגמל" אצלם גבוה יותר. דוגמה אחרת - בשל השונות בסכומי התקרות לשווי, יש עובדים בכירים הבוחרים שלא להפקיד לתגמולים מעבר לתקרת השווי לתגמולים (סכום תקרת השווי לפיצויים גבוה יותר). סכום "המשכורת המבוטחת" משמש ב:
-
בדיקת הסכום המקסימלי המותר לרצף קצבה (הערה 26 בטופס).
-
בתחשיב התקרה המאפשרת רצף קצבה אוטומטי.
-
במשכורת במסגרת תחשיב שווי פיצויים.
-
בתחשיבי הפקדת השלמה לפיצויים בקופות המותרת ללא זקיפת שווי (נעשות לעיתים ע"י המעביד לפני הפרישה).
עובדים שחויבו בשווי פיצויים במשכורת החודשית
-
בחלק א, נוספה פסקה 10.א ובה נדרש המעביד לדווח על הפקדות שבוצעו החל מ 2017 וחויבו בשווי לפיצויים במשכורת גבוהות (בעבר הדיווח היה מבוצע בנספח א' לטופס 161) , להלן "תשלומים פטורים".
-
צריך לציין בטופס את הסך הנומינלי לפי מערכת השכר (או מטופסי 106) ולבדוק שסכום זה מתאים לרישום של ההפקדות פיצויים לקצבה מוכרת בדיווחי הקופות.
-
לאחר בדיקת ההתאמה, המעסיק יקבל נתונים מהקופה וימלא בפסקה בנפרד גם את סכום תשלומי הפיצויים שחויבו במס דלעיל, ביחד עם הרווחים עליהם ליום הפרישה.
-
להערכתי במרבית המקרים הסכום המדווח בקופות יהיה נמוך מהסכום שבפועל נזקף שווי בשכר... במקרה כזה המעביד צריך לדווח בממשק המעסיקים לקופות הגמל הכללי ולכלול בו דיווחים רטרואקטיביים לפי חודש שכר של סכומי השווי. הקופות אמורות לקלוט ולעדכן אצלם ובהמשך לשלוח טופס מכין ל 161 מעודכן. באם ההליך נכשל, המעביד צריך כבעבר למלא נספח ידני ובו פרוט חודשי של סכומי השווי שנזקפו ולתת לעובד ביחד עם טופס ה161.
-
במקרה כזה של מילוי נספח וקיום אי התאמה נומינלית בין דיווחי המעביד לרשום בטופס המכין ל161 של הקופה [ספרי הקופה], העובד צריך לטפל בנפרד (מהטיפול ב161) מול הקופות בהסדרת הרישום אצלן של "התשלומים הפטורים" ורווחים עליהם [יכול לקחת מספר חודשים].
-
המלצתי לבכירים שמשכורתם לפיצויים הינה מעל לתקרת שווי לפיצויים (41,500 לחודש בשנת 2024) ולמעסיקים, לא לחכות לעזיבת מקום העבודה לביצוע התאמה... מומלץ לבקש במהלך 2024 מחשבי השכר בחברות לבצע התאמה ייזומה עם הקופות בנידון. במסגרת אותו מהלך כדאי גם לעובדים לבחור באלו מהקופות להפקיד "תשלומים פטורים" אלו.
-
ראו גם מאמר "קצבה מוכרת".
-
-
בהערה 4 לטופס נאמר שהעובד יכול לפנות ישירות לקופה החל מיום הפרישה ולבקש למשוך את סכומי "תשלומים פטורים" בניכוי 15% מס על הרווחים הנומינליים בלבד, לחליפין הוא יוכל מגיל 60 ואילך לקבל מהם "קצבה מוכרת" (פנסיה ללא מס). [אין צורך לפנות לפקיד השומה בנושא זה].
להלן הסברים לאפשרויות ומהי פריסת מס:
"רצף קצבה" – הגדרה, מתי אפשרי, תנאים
רצף קצבה משמעו השארת כל או חלק מהכספים בקופת גמל לקצבה (פנסיה), וייעוד שלהם לקצבה שתינתן בעת הפרישה הסופית לגמלאות.
לא ניתן לבחור ברצף קצבה כאשר סכומי פיצויים משולמים ע"י המעסיק ישירות (בעת; השלמת פיצויים, תשלום ימי מחלה, העברות מקופות מרכזיות וכו), או במקרים של יתרות כספים בקופות הוניות.
הבחירה ברצף קצבה מחייבת מסירת הודעה בנדון לפקיד השומה האזורי.
בקופות הוותיקות קיים רצף אוטומטי, משום שאינן מאפשרות משיכה של חלק מכספי הפיצויים וכו'.
בעת עזיבת העבודה, ניתן להחליט למשוך את הכספים הפטורים, ואת היתרה (כלומר, את כספי הפיצויים החייבים במס) לייעד לרצף קצבה - ובכך, לדחות את התחשבנות המיסוי עליהם.
במקרים שבהם יש השלמת פיצויים (תשלום מעבר ליתרה בקופות), ניתן לבקש מהמעביד להפקיד בעזיבה את חלקה בקופה קצבתית, עד גובה ההפרש בין מכפלת המשכורת אחרונה בשנות הוותק לבין ערך היתרות בקופות - ללא חיוב במס, וזאת בכפוף למגבלות מסוימות הנגזרות מתקרת ההפקדה השנתית לפיצויים (39,300 לשנה ב2023) ומשווי שנזקף בעבר.
רצף קצבה כברירת מחדל (אוטומטי)
מ-2017 קיים רצף קצבה כברירת מחדל לגבי סכומים שהופקדו בקופות קצבתיות והוא חל בגבוהה מבין שתי התקרות הבאות:
- ערך הכספים בקופת הגמל לקצבה (פנסיה) קטן מ-392 אלף ש"ח
- ערך מכפלת "השכר המובטח" (39.3 אלף ש"ח) במספר שנות הוותק
במקרה שעבר זמן (הסתיימה שנת המס הבאה), תנאי ברירת המחדל מתקיימים ולא הוגש טופס 161 - עמדת רשות המסים היא שרצף הקצבה בתוקף ולא ניתן לשנותו - דהיינו, כדי למשוך כספים יש לבצע חרטה מרצף קצבה... (תוצאת המס לרוב פחות טובה בהשוואה לתוצאה כשמוגש טופס 161א בזמן).
לגבי מקרים שבהם העובד פרש לפני 2017, לא טיפל (לא הגיש בפרישה טופס 161א לפקיד שומה ולא קיבל אישורים בנדון) וסכומים העומדים לרשותו אינם עולים על הגבוהה משתי התקרות הנ"ל;
ניתן לבקש מפקיד השומה להכיר ברצף קצבה רטרואקטיבית למועד העזיבה, באם עומדים בתנאים מסוימים ( חוזר מ"ה 4-2019, סעיף 2.5):
- במועד העזיבה טרם הגיע לגיל 60 ומספר שנות העבודה אצל המעסיק לא עלה על 10 שנים
- מקור הכספים בהפקדות לקופות גמל לקצבה (ובמקביל אליהן הופקדו תגמולים)
באם לא עומדים בתנאים אלו, יש צורך להגיש בקשה מיוחדת לנציבות מס הכנסה.
פריסת הכנסות על פני מספר שנים
פריסה הינה חלוקת הכנסה מסוימת על פני מספר שנות מס, כל 4 שנות וותק כשכיר במקום העבודה מקנות שנת פריסה, עד 6 שנות פריסה. הכללים לפריסה נקבעו בסעיף 8(ג) לפקודת מס הכנסה המתיר לנישום לבקש פריסה לאחור וקובע שהכללים לגבי פריסה קדימה יקבעו לפי שיקול הדעת של רשות המסים.
תקופת הוותק המינימלית לפריסה היא 6 שנים (שתי שנות פריסה).
ב 2.6.2022 פורסם חוזר רשות המסים בנושא: סעיף 8(ג) לפקודה - פריסת הכנסה (לחצו לקרוא)
החוזר מרכז את כל ההוראות בנושאי פריסת הכנסות המתקבלות בשנה מסוימת ומדווחות לצרכי מס על פני מספר שנים, מפרט באלו אירועים הפקודה מתירה פריסות , מה התנאים בכל סוג אירוע וכו.
ניתן לבקש בטופס 116ג לאשר פריסת מענק פרישה/יחוס הפרשי שכר/יחוס הפרשי קצבה לשנים קודמות במסגרת תאום מס (אם התקבלו בשנה הנוכחית) או ביחד עם הגשת הדוח השנתי בשנה שבה נתקבלו. פקיד השומה יבדוק ויאשר את הבקשה.
אין צורך להגיש במיוחד דוחות לשנים קודמות אלא רק לתת מידע בדבר ההכנסות האחרות באותם שנים.
ניתן לבקש בטופס 116ג, גם פריסה של מענק הפרישה לשנים הבאות (קדימה) ובמקרה כזה צריך להגיש דוחות מס שנתיים לכל אחת מאותן השנים החל משנה שבה התקבל המענק.
ככלל, שנת הפריסה הראשונה תהיה השנה שבה פרש העובד ממקום העבודה.
אולם אם העובד פרש מ 30 בספטמבר ואילך ניתן יהיה לבקש שפריסה תחל מהשנה העוקבת.
תשלום מקדמת המס, כפי שנקבעה במסגרת אישור הפריסה, מהווה חלק בלתי נפרד מהתנאים לאישור הפריסה, מקדמת המס תשולם עד תום שנת המס שבה ניתן האישור או תוך 90 יום ממועד מתן האישור, לפי המאוחר.
בהמשך מדווחת בכל אחת משנות הפריסה הכנסה המתייחסת עליה ומס היחסי מתוך המקדמה וחישוב הסופי נערך במסגרת הדוח השנתי.
החוזר, מחדש ומקנה אפשרות למי שקיבל מענק לפני 30 לספטמבר באותה שנה לבקש שהפריסה תחל מהשנה הקלנדרית הבאה ועד לתם הפריסה המקורית - לקצר בשנה את תקופת הפריסה.
זו גמישות מבורכת, שכדאי לבחון אותה אם בשנה הנוכחית הכנסות צפויות להיות גבוהות מהכנסות בשנות הפריסה בעתיד.
באם אישור הפריסה מבוטל תחול חובה לתשלום מס מיידי, והכנסה שהייתה אמורה להפרס תדווח במסגרת הכנסות השנה לפי שעור המס השולי - דהיינו, סכום המס, בביטול, יהיה גבוה בהרבה בהשוואה למס שנקבע בפריסה...
"רצף פיצויים" – הגדרה, מתי אפשרי, תנאים
רצף זכויות פיצויים (רצף בין מעבידים) משמעו דחיית התחשבנות המס בגין הכנסה מפיצויים ממקום עבודה מסוים, עד למועד הפרישה העתידי ממקום עבודה אחר. זאת, בדרך של השארת או הפקדת כל כספי הפיצויים בקופות ההוניות בעת הפרישה הראשונה, ומשיכתם כסכום חד-פעמי בעת הפרישה העתידית.
בעזיבה, לא ניתן לבחור ב 161א בצרוף של פריסה של חלק מכספי הפיצויים החייבים במס ביחד עם בקשה לרצף פיצויים של חלק אחר מהכספים וכשרלוונטי כדאי לבחון בזהירות מה עדיף.
כשהעובד יפרוש ממקום העבודה הבא, תעמוד בפניו הבחירה האם לבצע רצף נוסף או לבצע התחשבנות על כל הפיצויים שנצברו ממעסיקים קודמים שנכללו ברצף.
הבחירה ברצף פיצויים מחייבת מסירת הודעה בנדון לנציבות מס הכנסה, ומציאת מעביד חדש שיפקיד פיצויים לקופה בתוך שנה.
אם לא נמצאה עבודה כשכיר במקום חדש עד תום השנה, רצף הפיצויים מתבטל רטרואקטיבית, ונעשית התחשבנות מיסוי למפרע למועד העזיבה (ישנה חובה לדווח על כך).
חזרה מבחירה "רצף קצבה" – מתי אפשרי
ניתן לחזור מכל בחירה שנעשתה ברצף קצבה (גם אם נעשו מספר בחירות - ניתן לחזור מבחירות קודמות כל אחת מהן בנפרד), באמצעות הודעה לפקיד השומה. התוצאה תהיה מיסוי כספי הפיצויים (כולל רווחים שנצברו) בשנת ההודעה.
אם החזרה התרחשה לאחר מועד הזכאות לקצבה (67 לגברים, +62 לנשים), היא תחשב כאירוע של היוון קצבה (עדיף!).
פריסה לשנים קודמות של סכום המתקבל מחזרה מרצף קצבה:
במצב שבו, העובד משך, בעת הפרישה, רק את מענק הפרישה הפטור ממס ואילו את החלק החייב במס בחר לייעד לקצבה ובמועד מאוחר יותר החליט לבצע חזרה מרצף קצבה ולקבל לידיו את יתרת המענק - אזי, במועד החזרה ובגין חלק המענק החייב במס תתאפשר פריסה לאחור על פני שנות העבודה שבהן נצברו הסכומים, אך לא יותר משש שנים המסתיימות בשנה שבה ביצע חזרה מרצף קצבה.
דוגמה: מועד הפרישה וקבלת המענק - 5/2018 ,תקופת עבודה - 24 שנים. במועד הפרישה העובד משך את כל המענקים הפטורים ובחר לייעד לקצבה את חלק המענק החייב במס בסך 240 אלף ₪
ב- 5/2022 החליט לחזור בו מבחירתו לרצף קצבה וביקש פריסה לאחור של הסכום האמור, שנכון למועד החזרה עמד על סך 300 אלף₪. במקרה זה, שש השנים הרלוונטיות הן 2017 ועד 2022 אולם, ניתן לפרוס לאחור רק על פני שנות העבודה שבהן נצברו הסכומים ולכן במקרה זה תתאפשר פריסה לאחור לשנים 2017 ו- 2018 בלבד.
פריסה לשנים הבאות של סכום המתקבל מחזרה מרצף קצבה (בהתאם לשיקול הדעת)
במקרים בהם בעת הפרישה העובד משך רק את המענק הפטור ממס ואת חלק המענק החייב במס בחר לייעד לקצבה, במועד מאוחר יותר החליט לבצע חזרה מרצף קצבה ולקבל לידיו את יתרת המענק - אזי, בגין חלק המענק החייב במס תתאפשר פריסה ליתרת השנים שבהן ניתן היה לפרוס (מלכתחילה).
דוגמה: מועד הפרישה וקבלת המענק - 2/2018 ,תקופת עבודה - 19 שנים. במועד הפרישה העובד משך את כל המענקים הפטורים ובחר לייעד לקצבה את חלק המענק החייב במס בסך 200 אלף ₪
ב- 2/2021 החליט לחזור בו מבחירתו לרצף קצבה וביקש פריסה, בסכום שנכון למועד החזרה עמד על סך 270 אלף₪. במקרה זה, חמש השנים הרלוונטיות הן 2018 ועד 2023 ותאושר פריסה של ה 270 אלף על פני יתרת השנים; 2021-2023.
אם בעת הבקשה המקורית, התקבל בנוסף לרצף הקצבה גם מענק בפטור ובוצעה פריסה קדימה על חלק אחר של המענק, וכעבור כמה שנים מבוקשת חזרה מרצף קצבה - לא תותר פריסה שלה.
באם בעת הבקשה המקורית, התקבל בנוסף לרצף הקצבה גם מענק בפטור ובוצע פריסה אחורנית על חלק אחר של המענק, כעבור מספר שנים מבוקשת חזרה מרצף הקצבה - כן תותר פריסה שלה אחורנית.
חזרה מבחירה ב"רצף פיצויים" - מתי אפשרי?
בתוך שנתיים מיום הבחירה ברצף הפיצויים ניתן להתחרט, ולהודיע לפקיד השומה על חזרה מהבחירה ברצף הפיצויים ("חזרה מרצף פיצויים"), מועד החזרה יחשב מועד הפרישה.
לאחר שנתיים, החרטה אינה כדאית - שכן חיוב המס יחול בשיעור מלא, ללא אפשרות לקבלת פטור חלקי עבור הפיצויים. במקרה כזה, מומלץ להמתין עד לגמר ההעסקה אצל המעביד הנוכחי.
תוצאת החרטה (במהלך השנתיים) תהיה מיסוי כספי הפיצויים כולל הרווחים שנצברו וניתן יהיה למשוך את חלק הפיצויים הפטור לפי הוותק עד למועד עזיבת מקום העבודה האחרון שבו ביקש רצף פיציים במכפלת השכר במועד זה צמוד למדד. יתרת הכספים (מעל המענק הפטור שבוקש) חייבת במס וניתן לפרוס אותה.
פריסה הינה חלוקת הכנסה על פני מספר שנות מס, כל 4 שנות וותק מקנות שנת פריסה, עד 6 שנות פריסה. הכללים לפריסה נקבעו בסעיף 8(ג) לפקודת מס הכנסה המתיר לנישום לבקש פריסה לאחור וקובע שהכללים לגבי פריסה קדימה יקבעו לפי שיקול הדעת של רשות המסים.
פריסה לשנים קודמות של סכום המתקבל מחזרה מרצף פיצויים (עפי חוזר 2/2022)
פריסה לאחור תתייחס לשנות העבודה שבהן נצברו הסכומים אך לא יותר משש שנים המסתיימות בשנה שבה חזר הנישום מבחירתו וקיבל את המענק.
דוגמה: מועד הפרישה - 5.2020, תקופת עבודה - 24 שנים. במועד הפרישה בחר הנישום לייעד לרצף פיצויים את כל הסכומים שהועמדו לרשותו מהמעסיק, סכום של 300 אלף ₪. ב- 4.2022 החליט הנישום לקבל את המענק על ידי חזרה מבחירתו מרצף פיצויים וביקש פריסה לאחור של הסכום האמור, שנכון למועד החזרה עמד על סך 360 אלף ₪.
פתרון: פריסה לאחור לשנות העבודה בשלהן נצברו הסכומים אך לא יותר מ-6 שנים המסתיימות בשנת קבלת המענק. במקרה זה, 6 השנים המסתיימות בשנת קבלת המענק הן שנות המס 2017 ועד 2022( כולל), אולם, ניתן לפרוס לאחור רק לשנות העבודה. לכן, במקרה זה תתאפשר פריסה לאחור לשנים 2020-2017 בלבד.
פריסה לשנים הבאות של סכום המתקבל מחזרה מרצף פיצויים - לפי שקול הדעת רשות המסים
מועד החזרה מרצף פיצויים יחשב כמועד הפרישה מהמעסיק לגביו ביקש רצף פיצויים. כמו כן, תאושר פריסה קדימה למספר שנות הפריסה להן זכאי הנישום.
בתנאי הדוגמה למעלה, ניתן כנראה לפרוס קדימה לשנים 2022 עד 2025 את 360 אלף ₪
הערה: החוזר 2/2022 אינו נותן דוגמה וניתן לכאורה לפרש אותו גם כמתייחס לשנים 2022 - 2028
עזבתם או החלפתם מקום עבודה וקיבלתם המלצה מסוכן הסדרים פנסיוני או מסוכן הביטוח ועדיין מתלבטים ולא בטוחים בבחירה בין ; רצף פיצויים/ רצף קצבה/ קבלה מידית של כספי הפיצויים בפטור או שלא בפטור/ פריסה / צרופים של הנ"ל (לאור, אי ודאות תעסוקתית עתידית, או/ו קבלת מענקי פרישה מיוחדים וכו ) -
נשמח להיפגש לצורך מתן "חוות דעה שנייה" (Second Opinion) - יעוץ אובייקטיבי המותאם לכם אישית.
לחצו לקריאה, מה השלכות הבחירות בטופס 161 - בהגעה לגיל פרישה / פטור בקיבוע זכויות
אין לראות במידע ובהערות הכלולים במאמר בגדר ייעוץ פרטני או המלצה לביצוע פעולה כלשהי. ט.ל.ח
©כל הזכויות שמורות. אין: להעתיק, לתרגם, להפיץ, לעשות שימוש עסקי או מסחרי כלשהו, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל תוכן מהאתר בלא קבלת הסכמה בכתב של רו"ח מייקל ברגר.